Wanneer leren niet vanzelf gaat


Dyslexie, leerproblemen
  • Wat is dyslexie?

    Bij dyslexie wordt er gesproken over een leerstoornis met een neurologische basis. Neurologisch betekend in de hersenen waarbij de kern van het probleem ligt in het vlot en foutloos lezen en spellen van woorden. Met name de snelheid in herkennen van letters, ofwel automatisering van woordherkenning, is een kernprobleem van kinderen met dyslexie. Wat er tijdens de sessies met de Kernvisie Methode gedaan wordt is het aanleren van woordbeelden in het hoofd zetten. We gaan niet opnieuw alle letters aanbieden zoals bij een traditioneel dyslexie programma waardoor de behandeling sneller en effectiever is.

  • Is dyslexie een leerprobleem?

    Dyslexie is een leerstoornis, die zorgt voor problemen met voornamelijk lezen, spelling en schrijven. 'Dys' betekent verstoord functioneren en 'lexie' betekent woord, vandaar dat dyslexie ook wel eens woordblindheid wordt genoemd. Dat leren lastig is met dyslexie kan je wel een probleem noemen maar ik noem het liever een leeruitdaging. Met de Kernvisie methode leer je woordbeelden maken waardoor je effectief meer woorden in het hoofd krijgt zonder taalregels te leren. 

  • Kun je dyslexie verhelpen?

    Dyslexie is een hardnekkig probleem. Dit betekent dat de leerstoornis nooit helemaal weg zal gaan. Behandelingen en therapieën kunnen het probleem niet voor 100% oplossen, maar ze kunnen wel helpen in het leren omgaan met dyslexie en school makkelijker maken. Met de Kernvisie methode leren de kinderen hoe ze woordbeelden in het hoofd kunnen zetten en zien zowel de leerkrachten als ouders vooruitgang in spelling en dictee maar ook sociaal emotioneel gaan zij vooruit!

  • Wat zijn dyslectische fouten?

    Dyslectici (alleen het woord is al een uitdaging toch?) maken meer fouten tegen het gebruik van hoofdletters en leestekens, waardoor de teksten minder makkelijk te lezen zijn. Mensen met dyslexie schrijven vaak fonetisch, dus schrijven op wat ze horen zonder taalregels toe te passen. Ook halen mensen met dyslexie vaak het gebruik van de f en de v en de S en de Z door elkaar. Ook de d,b,p en q zijn soms lastig.  Dyslectici scoren, in het algemeen, veel sterker op mondelinge taken (mondelingsoverhoringen) dan op schrijftaken. Dyslectici vertonen doorgaans een tragere verwerkingssnelheid. Dat laatste ligt er mogelijk aan dat mensen met dyslexie niet trager zijn maar meer nadenken. Zij zien zoveel meer opties in alles. Dat heeft ermee te maken dat mensen met dyslexie veelal beelddenkers zijn en beelden sneller door het brein gaan dat woorden en letters.



  • Welke leeftijd testen op dyslexie?

    Vanaf de leeftijd van 7 jaar is het vaak pas mogelijk om in aanmerking te komen voor vergoede diagnostiek en behandeling. Dat komt doordat toets resultaten op school moeten het vermoeden aantonen en er moet sprake zijn van een hardnekkigheid dus niet eenmalig slecht scoren maar meerdere keren. Daarom wordt dyslexie vaak niet voor groep 4 vastgesteld. Wanneer er geen sprake is van ernstige dyslexie wordt een behandeling vaak niet vergoed. Met de Kernvisie methode maakt het niet uit of er een diagnose gesteld is. Het is altijd mogelijk om te starten. Er zijn ook gemeentes die een behandeling vergoeden.  Wel is het zo dat de meeste kinderen vanaf groep 4 starten omdat eerder er nog geen belemmeringen op school ervaren worden. Ook kinderen in het voortgezet onderwijs kunnen enorm veel baat hebben bij de Kernvisie methode. 

  • Is dyslexie een vorm van autisme?

    Het snelle antwoord is nee maar het is familie zoals een zus of broer. Uit hersenonderzoek blijkt dat de genetische basis voor veel leer- en gedragstoornissen dezelfde is. De onderliggende cognitieve (verstandelijke) variabalen en genen van stoornissen als dyslexie, autisme en ADHD zijn zeer verwant. Er is dus een gezamenlijke genetische bron die afhankelijk van kleine verschillen bij het ene kind leidt tot dyslexie en bij het andere kind leidt tot ADHD of autisme. Er bestaat geen muur tussen de verschillende stoornissen, er is altijd een stukje overlap (Co-morbiditeit). Zo kan het zijn dat er wel kenmerken van bv ADHD of autisme te zien zijn bij mensen met dyslexie maar dat er geen diagnose gesteld (kan) worden omdat de kenmerken niet overheersend zijn. Er wordt met de Kenvisie methode ook een stukje sociaal-emotioneel opgepakt en opgelost indien het van toepassing is, zoals conflicthantering.

Share by: