Wanneer leren niet vanzelf gaat


Dyslexie, leerproblemen

Terug naar school

Ciska Hagenaars • sep. 20, 2022

Komt je kind goed mee op school of zijn er toch wat zorgen?

Leerproblemen

Met welk gevoel is jouw kind na de vakantie weer gestart op school? Blij om klasgenoten weer te zien en vol verwachting wat dit nieuwe jaar gaat brengen? Of misschien ook wat gespannen? En hoe kijk jij als ouder naar het (nieuwe) schooljaar? Komt je kind goed mee op school of zijn er toch wat zorgen? 


De aanleiding van die zorgen is over het algemeen dat het kind vastloopt met taal of rekenen, maar dat is meestal niet het enige. Vaak zijn ouders en school al een tijdje op zoek naar de oorzaak waarom het niet zo wil lukken met het schoolwerk. Naast de vraag of een kind wellicht dyslexie of dyscalculie zou kunnen hebben, wordt er ook gesproken over de concentratie van het kind, zou er sprake zijn van AD(H)D of HSP? Moet er een intelligentietest worden afgenomen, of is het kind een beelddenker? En is het probleem ook daadwerkelijk opgelost met een diagnose? 

Extra begeleiding 

En dan hebben we het nog niet over het kind zelf. Voor een kind moet het frustrerend zijn om elke dag naar school te gaan en zich bezig te moeten houden met dezelfde lastige opgaves waar hij of zij maar niet uitkomt. Dat de resultaten, ondanks de inzet van de leerling zelf en alle extra tijd en begeleiding van school en ouders, niet echt verbeteren. Helaas zie ik best wat kinderen die (ten onrechte!) van zichzelf denken dat ze gewoon wat dom zijn, waardoor het zelfvertrouwen afneemt en het kind last kan krijgen van faalangst en fysieke klachten door spanning. 

 

Kernvisie methode 

Maar stel dat het probleem niet bij het kind ligt? De Kernvisie methode stelt dat een kind met een 'leerprobleem' informatie simpelweg op een andere manier verwerkt dan op de manier waarop het op school wordt aangeboden. De leerlingen met een 'leerprobleem' hebben een andere leerstijl; zij hebben een voorkeur om informatie te verwerken met hun rechterhersenhelft: visueel en gevoelsmatig. School biedt de lesstof mondeling en via boeken aan. Deze schoolse en talige manier werkt uitstekend voor leerlingen met een linksgeoriënteerde leerstijl, zij verwerken informatie auditief -via het gehoor- en digitaal -door te lezen-. Het probleem ontstaat doordat deze twee manieren niet op elkaar aansluiten: het talige onderwijs en de rechtsgeörienteerde leerstijl van de leerling. 

 

Een sprong voorwaarts 

In mijn praktijk begeleid ik leerlingen met leerproblemen met behulp van de Kernvisie methode. Ik leer ze hoe ze hun eigen leerstijl kunnen inzetten om de lesstof eigen te maken. In zo'n 8-10 sessies behandelen we de basisstof, de stof die vaak in het verleden niet goed geautomatiseerd is en daardoor voor problemen blijft zorgen (denk aan o.a. het alfabet, werkwoordspelling, de tafels en optel- en aftreksommen). Wanneer dit fundament opnieuw, maar nu stevig wordt gelegd, zal de andere schoolstof beter landen en beklijven. In de praktijk zien we echt dat kinderen een flinke sprong voorwaarts maken, ook als zij al een diagnose hebben gekregen, vanaf het moment dat ze gecoacht worden met de Kernvisie methode. 

Deze 'andere' leerstijl is echt een andere manier van denken, niet beter, maar ook echt niet slechter dan de linksgeoriënteerde leerstijl. Hierdoor heeft het kind andere uitdagingen, maar ook andere competenties en talenten. 

 

Nieuwsgierig geworden en meer weten over de Kernvisie methode, studiebegeleiding of coaching en of dit iets is voor jouw kind? Neem gerust contact op. 


door Ciska 28 nov., 2023
Tranen Tranen van geluk, verdriet, boosheid, frustratie of van het lachen. We kennen het allemaal, de ene persoon wat meer dan de ander. Ik ben “emotioneel incontinent” zoals ik mijzelf wel gekscherend noem en er is eigenlijk niks aan gelogen. Niet alleen het bovengenoemde of bij een film als Bambi en Dumbo maar bij een intense omhelzing of de tranen van een ander, worden mijn ogen ook nat. Vandaag is weer zo een dag. Onze oppermoeder zoals we onze oma liefkozend noemde, zou vandaag jarig zijn. Oppermoeder als eretitel na het overlijden van onze moeders, de beide dochters van oma. Net als dat ik elkaar mijn moeders verjaardag, vier ik oma’s verjaardag ook. Met taart, een lach, een herinnering en met ook de nodige tranen. Omdat de liefde groot was, is het verdriet ook groot. Hoe groot haar eigen verdriet ook was door het verlies van twee echtgenoten en haar beide kinderen, voor kinderen was oma er altijd en maakte ze tijd. Niet alleen de kleinkinderen of de achterkleinkinderen en zelf achterachterkleinkinderen maar de buurtkinderen of de kinderen van zwemles, oma was een oma voor iedereen. Tegenwoordig voel ik haar fysieke afwezigheid sterk maar tegelijk ook haar goedkeuring. Twee jaar geleden durfde ik de stap te zetten naar zelfstandigheid en doe ik wat oma ook graag deed: Ik ben met kinderen bezig. Ik luister naar ze, help ze en wordt heel blij van ze. Dankzij haar manier van naar kinderen kijken, ben ik gaan zien wat zij zag. En weet je wat ik steeds vaker zie? Kinderen zoals ik ook was als klein kind of misschien nog steeds wel ben. Ik zie kinderen die -net als ik- niet gewoon blij zijn maar super blij. Niet gewoon verdrietig maar intens verdrietig. Kinderen met grote emoties die niet altijd begrepen worden. “Stop maar met huilen, zo erg was het niet” hoorde ik vaak of zei ik zelf ook wel. Maar huilen heeft een functie, het lucht op, het ontlaad en het verlicht. Het is het ongemak van een ander wat in de weg zit, niet het verdriet van het kind. Dus ik zou graag tegen de kinderen (en volwassenen) willen zeggen: huil zo vaak en zo lang als nodig is; het helpt je! Maar ook: lacht, sta jezelf toe om enorm blij te zijn en geniet van alles waar je vrolijk van wordt. Vandaag zijn het tranen van gemis en morgen? Ik hoop blijdschap. 😉
door Ciska Hagenaars 12 okt., 2023
Sommige bergen zijn het waard om te beklimmen.
door Mathilde Jansen 04 jul., 2023
Albert Einstein en Leonardo da Vinci hadden dyslexie. Dat stellen de de auteurs van Dyslexie als kans. En volgens hen is dat niet zomaar toeval. Mensen met dyslexie hebben namelijk een andere hersenstructuur. Die zit ze vaak in de weg, maar biedt ook grote voordelen.
door Ciska Hagenaars 04 okt., 2022
Dyslexie een probleem? Het brengt zeker beperkingen met zich mee. Maar ook extra kwaliteiten. En die blijken bijzonder handig voor ondernemers.
door Ciska Hagenaars 20 sep., 2022
Dyslexie is geen aandoening, maar een evolutionaire kracht, zegt deze wetenschapper
Share by: